نقد و بررسی فیلم خشم و هیاهو

دانلود فیلم ایرانی

کارگردان : هومن سیدی

نویسنده : هومن سیدی

بازیگـران : طناز طباطبايی, نويد محمدزاده

خلاصه جریان : زندگی به من آموخت که هيچ چيز از هيچ کس بعيد نيست!

منتقد: روزبه جعفری – امتیاز ۵ از ۱۰ (۲ از ۴)

فیلم زیبا آشکارا مجموعه ای از جزئیاتی است که سیدی به آن ها طرفدار بوده می خواهد آن ها را در دل روایت های مختلفش جا بدهد. بدون آنکه با اهمیت باشد که این عناصر جزئیات، چقدر با توجه به ساختار روایت فیلم جالب درست هستند . این امر را نیز می توان در سیزده دید و هم آفریقا. گویی فیلم دیدنی ساز تعدادی پلان و خلاقیت های بصری و روایی و صوتی و … در کیسه ای دارد مدام چیزی از آن ها را بیرون کشیده استفاده می نماید . موقعیت مرکزی درمورد فرد مشهور ی است که وارد رابطه ممنوعی با زن می شود. معین نیست که فیلم دیدنی در این موقعیت به دنبال چه چیزی است؟ قتلی رخ می دهد و حال درباره اتفاق رخ داده، فیلم زیبا ساز در ساختاری راشامونی، حادثه را از دو نقطه دید روایت می نماید . این ساختار به سبب معین شدن گره مهم فیلم دیدنی است؟ که بدانیم قاتل کیست؟ پس چرا در انتها به صآسان معین نمی شود؟ و چنانچه با اهمیت زیاد نیست که بدانیم قاتل کیست، صرفا موقعیتی که کاراکترها به سبب قتل در آن گرفتار شده و منحنی حرکتی شان با اهمیت زیاد است، پس چرا باز چیزی نمی بینیم؟ در روایت مرد با این مواجهه هستیم که زن به زور می خواهد با او درگیر رابطه شود در نهایت مرگ زن بر اثر یک اتفاق بوده. در روایت زن می بنیم او صرفا جهت گرفتن یک امضا پیش مرد می رود و او اغفالش می نماید . همین. زمانی ما از چند زاویه دید برای بیان واقعه استفاده می کنیم، که هر زاویه دید اطلاعات ی را درباره خود موقعیت، و کاراکتر ها به ما بدهد. اطلاعاتی که شاید با قبلی ها متناقض باشند ما از دل تناقض به کشف حقیقت برسیم، یا آنکه همچون تکه هایی پازل، در نهایت کلیتی را برای مان بسازد. ولی هیچ یک از این موارد در خشم وهیاهو نیست. این تنوع زاویه دید هیچ چیز ی را به فرد ها واقعه اضافه نمی نماید اصلا وجودی اش معین نیست. ما با کاراکترهای پیچیده ای رو به رو نیستیم که فیلم جالب ساز بخواهد از چند زاویه خصوصیات یشان را برای مان آشکار نماید . ما با تعدادی تیپ رو به رو هستیم که به شدت سطحی هستند . طناز طباطبایی همچنان اصرار دارد که در نقش دختر آسان اغواکننده باقی بماند. نوید محمدزاده نیز تیپ مردی فرصت طلب عصبی است که برای رسیدن به اهدافش دست به هرکاری می زند. بچه هم که آن وسط معلوم نیست چه می نماید ! با این تیپ ها نمی توان چنین داستانی را روایت کرد.

کدام عشق؟ آن چیزی که درمورد رابطه طباطبایی مرد می بینیم، دیوانگی محض است. چنانچه این یک دیوانگی است پس منشا اعتراف پایانی زن چیست؟ می خواهد به پای عشقش بسوزد؟ کدام عشق؟ با تیپ نمی توان وضعیت معمول را به وضعیتی غیرمعمول تبدیل کرد. این تغییر وضعیت نیازمند فردیت است. نیازمند کنشی است که از دل خصوصیات ی فردیتی بیرون می آید. نمی توان با یکسری شمایل کاریکاتوری این کار را انجام داد. آدم های سیدی صرفا جهت این می باشند که جریان موجود را جلو ببرند. به شدت مهندسی شده چیده شده به نظر می رسند. هنوز به آن وهله از پختگی نرسیده اند که ما بتوانیم حیاتی مستقل برای شان متصور شده آن ها را باور کنیم. همین امر باعث می شود فیلم جالب عاری از آن فضاسازی ای باشد که درام به آن احتیاج دارد. در واقع احتمالا بتوان قدرت کارگردانی را به طور کلی در دو امر فضاسازی شخصیت پردازی خلاصه کرد که هردوی این موارد در دل ” میزان سن” نمود پیدا می کنند. اما به هر حال هرچه فیلم جالب ساز در زمینه نوشتن فیلم جالب نامـه ضعیف است، اجرای بهتر ی دارد. اجرایی که گاه ربطی به روایت موقعیت ندارد. ولی در جای بهتر است نشانگر دانش زیبا شناختی ای که سیدی دارد. به طور مثال می توان به سکانسی اشاره کرد که زن در حال اعتراف است چگونگی قتل زن را توضیح می دهد. دوربینی سوبژکتیو که حرکت می نماید و حضـور شبه وار قاتل. و یا نماهای تخت و سیاه سفید پایانی. سکانسی که زن به همراه مرد و دیگر اعضای خانواده مقتول بر روی خط نشسته اند پنکه ای روشن است و بدون هیچ حرفی انتها می گیرد و غیره… . اما این خصوصیات ی بصری بهتر و خلاقانه، نمی تواند کلیتی را بسازد. برای داشتن فیلم جالب بهتر به چیزی زیاد بیشتر از تعدادی پلان خوب نیاز است. در واقع می توان اینگونه گفت که سیدی در زمینه فضاسازی، و میزان سن خوب است. او ذهنی عکس گر دارد و به خوب ی می تواند قاب دکوپاژ شده اش را طراحی کرده و میزان سن بدهد. مساله او را شاید بتوان در درجه اول در فیلـم نامـه و در درجه دوم در گیم گرفتن از بازیگرانش جست و جو کرد. ای کاش هومن سیدی به جای اصرار جهت نوشتن فیلم جذاب نامـه ، صرفا به عنوان یک کارگردان خوب باقی بماند.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *